DNA Business Apuri tuo tekoälyn asiakaspalveluun – osaa myös ehdottaa ja myydä

Asia­kas­pal­velun laatu on yri­tyk­selle elin­tärkeä erot­tau­tu­mis­tekijä. DNA Business Apuri on pk-yri­tyk­sille suun­nattu teko­ä­ly­rat­kaisu, joka ei ainoastaan vastaa asiak­kaiden kysy­myksiin, vaan se ymmärtää, reagoi ja ehdottaa. Samalla se vapauttaa aikaa, nopeuttaa vas­taa­mista ja parantaa asia­kas­ko­ke­musta skaalautuvasti. 

Monet pk-yri­tykset pai­nivat samojen haas­teiden kanssa: asia­kas­pal­veluun tulee tois­tuvia kysy­myksiä, vas­teajat venyvät ja pal­velun laatu vaih­telee. Rek­ry­tointi ei aina ole rea­lis­tinen vaihtoehto. 

Business Apuri on enemmän kuin botti – se myös myy 

DNA Business Apuri tuo rat­kaisun tähän arkeen. Se toimii Lastbot-tek­no­lo­gialla ja hoitaa auto­maat­ti­sesti suuren osan asia­kas­vies­tin­nästä – ei pel­kästään rea­goiden, vaan myös proak­tii­vi­sesti auttaen. 

”Olemme halunneet rakentaa yhdessä Last­botin kanssa rat­kaisun, joka ei jää pas­sii­vi­seksi vas­taa­jaksi. Business Apuri osaa ehdottaa asiak­kaalle sopivia pal­ve­luita ja tuot­teita, mikä tekee siitä aidosti myyntiä tukevan asia­kas­pal­ve­lijan”, sanoo Joosua Nik­kinen, joka vastaa DNA:n Business Apuri -pal­velun liiketoiminnasta.

Tämä tekee Business Apu­rista eri­tyisen hyö­dyl­lisen esi­mer­kiksi verk­ko­kau­poille, joilla on laaja tuotevalikoima.

Suljettu ratkaisu tuo hallinnan ja tietoturvan 

Toisin kuin eril­liset gene­ra­tii­visen tekoälyn mallit, kuten ChatGPT, Business Apuri ei muo­dosta vas­tauksia yksi­nomaan yleisen mallin perus­teella. Sen sijaan se hyö­dyntää yri­tyksen mate­ri­aa­leilla kou­lu­tettua, sul­jettua teko­ä­ly­mallia, joka on tie­to­tur­val­linen ja säi­lyttää Business Apurin antamat vas­taukset yri­tyksen kontrollissa.

”Business Apuria kou­lu­tetaan asiakkaan omilla sisäl­löillä kuten verk­ko­si­vuilla, myyn­ti­ma­te­ri­aa­leilla tai int­ralla. Nämä kou­lu­tus­ma­te­ri­aalit pysyvät niin sano­tusti hiek­ka­laa­ti­kossa, eli niitä ei jaeta ulospäin eikä käytetä Last­botin yleiseen mal­li­ke­hi­tykseen. Tämä on monelle yri­tyk­selle rat­kaiseva tie­to­tur­vaetu”, Nik­kinen painottaa.

Lisäksi Business Apurin vas­taukset pysyvät joh­don­mu­kaisina ja brän­dius­kol­lisina, mikä ei ole aina mah­dol­lista ylei­sillä kielimalleilla. 

”Meidän tavoit­teemme on mah­dol­listaa yri­tyk­sille huip­pu­luokan asia­kas­ko­kemus, joka on nopea, yhte­näinen ja asiakkaan näkö­kul­masta aidosti miel­lyttävä. Kaikki tämä toteutuu skaa­lau­tu­vasti tekoälyn avulla”, Nik­kinen sanoo.

Käyttöönotto on ketterää ja kontrolli säilyy 

Business Apurin käyt­töönotto ei vaadi ras­kaita pro­jekteja. Palvelu integroidaan hel­posti yri­tyksen nykyisiin jär­jes­telmiin, kuten CRM:ään, verk­ko­kauppaan tai koko lii­ke­toi­min­taym­pä­ristön taustajärjestelmiin. 

”Alussa on hyvä, että ihmis­asia­kas­pal­velija seuraa mukana. Hän voi reaa­lia­jassa katsoa, mitä Business Apuri vastaa, ja tar­vit­taessa muokata tai ohjata vas­tauksia oikeaan suuntaan. Näin var­mis­tetaan, että tekoäly puhuu yri­tyksen omaa kieltä”, Nik­kinen sanoo. 

DNA Business Apuri etsii vas­tauksia ja tekee ehdo­tuksia kai­kesta siitä mihin se on integroitu ja ohjaa tar­vit­taessa asiakkaan ihmisen puheille. Näin Business Apuri hoitaa rutii­ni­teh­tävät, ja ihmi­selle jää laa­jempaa asian­tun­te­musta vaa­tivat selvitystyöt. 

Pilottiasiakkaat vakuuttuivat tuotteen tehosta 

Business Apurin hal­lin­ta­näkymä tarjoaa yri­tyk­selle kon­kreet­tisen datan asia­kas­koh­taa­mi­sista: mitä kysyttiin, miten vas­tattiin ja missä onnistuttiin.

”Ana­ly­tii­kasta näkee esi­mer­kiksi, kuinka monta kes­kus­telua Business Apuri hoitaa kuu­kau­dessa ja kuinka suuri osa niistä ratkeaa ilman ihmisen apua. Lisäksi saamme asia­kas­pa­lautteet auto­maat­ti­sesti ja tekoäly ana­lysoi ne val­miiksi”, Nik­kinen kertoo. 

Ennen lan­see­rausta pal­velua pilo­toitiin vii­dellä asia­kas­yri­tyk­sellä. Tulokset olivat vahvat: Business Apuri pystyi hoi­tamaan 70–75 pro­senttia asia­kas­pal­ve­lu­ti­lan­teista täysin itsenäisesti. 

”Pilotit osoit­tivat sel­västi, että Business Apuri vähentää asia­kas­pal­velun kuormaa ja nopeuttaa vas­taa­mista. Lisäksi palautteet olivat erittäin posi­tii­visia ja asiakkaat olivat yllät­ty­neitä siitä, kuinka hyvin AI ymmärsi heidän tar­peitaan”, Nik­kinen sanoo. 

Asiakaspalvelusta entistä tehokkaampi kasvun moottori 

DNA Business Apuri ei ole yksit­täinen botti – se on stra­te­ginen työkalu, jonka avulla asia­kas­palvelu muuttuu rutii­ni­vas­taa­jasta lii­ke­toi­minnan kasvun mah­dol­lis­ta­jaksi. Palvelu skaa­lautuu yri­tyksen mukana ja säästää resursseja samalla kun parantaa asiakaskokemusta. 

”Business Apuri auttaa asia­kas­yri­tyk­siämme kes­kit­tymään siihen, mikä tuo heille arvoa: laa­duk­kaaseen pal­veluun, tehok­kaaseen toi­mintaan ja asia­kas­tyy­ty­väi­syyteen”, Nik­kinen tiivistää.

Alku­pe­räinen lähde: 

https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?scrollTo=UJpEOgFgPw1f&type=stt2&id=71401765&status=all&returnUrl=https%3A%2F%2Fcorporate.dna.fi%2F%3FscrollTo%3DDNA2uWTANudF